Zaterdag 9 maart 2024 – 20:00 uur
Het Gentse kamerkoor El Grillo beheerst met twintig zangers het volledige ‘a capella’ gamma, dus zonder muziekinstrumenten. Voor ons brachten ze een uitzonderlijk – en prachtig – programma “MISERERE – Passietijd in de Renaissance”.
Polyfonie (meerstemmigheid) is als kristal. Wanneer je met een natte vinger over de rand van een kristallen glas wrijft, dan ‘zingt’ het. Het geluid varieert, afhankelijk van het soort kristal, de snelheid, de druk, de vorm van het glas en hoeveel het glas gevuld is. Een begenadigd componist tovert met verschillend vibrerende kristalglazen een wonderbaarlijke compositie, waarbij alle stemmen (sopraan, alt, tenor, bas) hun eigen melodie hebben en toch onafhankelijk klinken, soms zelfs met een verschillend ritme. Polyfonie kan 4-, 5- … tot 12-stemmig zijn!
Kijk en luister even mee:
Het programma bestaat uit lamentaties voor de Passietijd van illustere Italiaanse polyfonisten zoals Tiburtio Massaino, Carlo Gesualdo en Gregorio Allegri. Speciaal voor deze uitvoering brengt het koor ook een compositie van de Rumbeekse componist Adriaan Willaert (1490-1562), kapelmeester in de San Marco basiliek in Venetië!
‘Miserere Mei, Deus’ is één van de bekendste composities van Gregorio Allegri. Dit staat ook op het programma van het openingsconcert:
Prachtige muziek, eeuwen oud, om een kerk van een eeuw oud te herdenken. Het voorprogramma ,met onder meer orgelmuziek van Adriaan Willaert, werd verzorgd door organist Dirk Blockeel.
Wij organiseerden dit openingsconcert in nauwe samenwerking met de Cultuurwerking ‘Oekene Inviteert’, en met de steun van de Adriaan Willaert Stichting.
Voor diegenen die nog graag wat meer willen weten over polyfonische muziek, de teksten en vertaling van de liederen, en het koor El Grillo, hieronder nog een uitgebreide toelichting :